make those donuts round n' big

Jag är så grym att jag har bakat donuts! Tog ett tag att få in snitsen med friteringen, men eftersom jag är så bra så klarade jag det tills slut. Såklart. Dessutom har jag varit duktig och promenerat i 40 minuter raskt idag. Ja, plus vägen till och från Täby centrum genom alla studenter... Gosh, minns när jag tog studenten! Sjukt kul!



Bilden ger inte rättvisa, för de blev sjukt snygga. Tog tyvärr kort på ena utav de mörka donutsen! De andra blev superbra ljusgyllenebruna.


10 g jäst (jag behövde ungefär 25g)
1 msk ljummet vatten
75g smält smör
4 dl mjölk
1 dl strösocker
1 tsk salt
2 ägg
12 dl mjöl
1 liter rapsolja (att fritera i)

Glasyr:
75 g smält smör
5 dl florsocker
4 msk vatten
röd karamellfärg
strössel


1. blanda jäst och vatten
2. smält smöret i en kastrull, häll över mjölken och låt det svalna tills 37 grader
3. häll smöret och mjölken till jästen och vattnet. Tillsätt socker, salt, ägg och 6 dl av mjölet
4. rör ihop till en slät smet, tillsätt sedan resten av mjölet, lite i taget. Knåda degen och låt jäsa tills dubbel storlek i ca en timma
5. kavla ut degen till ca 1 cm tjock platta. Ta något runt (ex. ett stort glas), tryck ut runda ringar, ta någit dubbel så mindre runt (ex. öppningen på en BonAquaflaska, 33 cl). Gör ringar.
6. Hetta upp oljan till 180 grader i en gryta. En vanlig kastrull fungerar också. Mellan 1-6an så ta ca 4an. Blir de mörkbruna så sänk värmen.
7. låt donutsen rinna av på ett vanligt papper
8. smält smöret till glasyren och låt dt svalna. Rör i florsocker, vatten och karamellfärg. Doppa donutsen i glasyren och dekorera med strössel!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0